Filmtips till skolbio: åk 7 – gymnasiet

KULTUR GäVLEBORG
Tips till skolbio för högstadiet & gymnasiet

Läs mer om hur skolbio går till här, och spana även in våra filmpedagogiska tips. Notera att årskursförslagen kan överlappa. Generellt ska nedan filmer finnas i DCP-formatet som biograferna föredrar, men be biografägaren dubbelkolla med distributören vid bokning (Blu-Ray/DVD brukar generellt sett fungera också). För mer info om filmerna rekommenderas handledningarna. Vill ni ha fler tips eller har andra funderingar, kontakta gärna vår verksamhetsutvecklare för film.

 

Högstadiet

Rocks (Storbritannien, Folkets bio, 93 min, åk 6 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Shola, av kompisar kallad Rocks, bor i London med sin yngre bror Emmanuel och deras ensamstående mamma. En dag kommer hon hem från skolan och hittar en lapp från mamman, som lämnat dem. Det är inte första gången syskonen lämnas men nu verkar det som om mamman menar allvar.

Greta (Sverige, TriArt, 101 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Hur kommer det sig att inte fler tar klimatforskarna på allvar och agerar som om huset brinner, som Greta Thunberg brukar säga? Hur väljer filmen att berätta denna fantastiska historia om en mycket ung person och hennes enorma genomslag? Vilket är priset för att vara en eldsjäl? Hur lyckas filmen komma så nära Greta som person? Och är det samma sak att skildra Greta Thunberg som individ som att hjälpa henne få fram sitt budskap?

Los Lobos (Mexiko, Smorgasbord Picture House, 95 min, åk 6 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Los Lobos är en rak, varm och osentimental skildring av hur Lucia och hennes små söner försöker bygga upp ett nytt liv i den amerikanska södern som mexikanska migranter. Vi får följa hur Lucia som ensamstående mamma arbetar hårt medan pojkarna lämnas att ta hand om varandra i den lilla nedgångna lägenhet som familjen hyr. Världen utanför fönstret är dock spännande och lockande, och medan Lucia jobbar på dagarna och kvällarna vidgar barnen bit för bit sin verklighet och kommer i kontakt med världen utanför.

Suffragette (Storbritannien, Noble Entertainment, 106 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Centralpersonen Maud genomgår en omvälvande förändring när hon dras in striden för kvinnlig rösträtt. Suffragette skildrar vanmakten när orden tar slut och våld ter sig som enda vägen även när det kräver stora offer. Filmen utgör en utmärkt utgångspunkt för samtal om jämställdhet, aktivism och demokrati. Extra aktuell 2021 i och med 100-årsjubileet av allmän rösträtt.

Vad ska folk säga (Norge, Folkets bio, 106 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Sextonåriga Nisha är till synes som vilken 16-årig tjej som helst i Oslo. Hon spelar basket, hänger med polare och festar. Men hemma är hon tvungen att följa familjens konservativa pakistanska traditioner. Dubbellivet kolliderar när hennes pappa kommer på henne med att ha en hemlig pojkvän. Som straff kidnappas hon och skickas till Pakistan.

Sameblod (Sverige, Nordisk Film, 110 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Sameblod är en stark film om Elle-Marja som går i nomadskola och bestämmer sig för att bryta med sitt samiska arv och bli svensk. Det är också berättelsen om Sveriges skamliga koloniala historia, om hemhörighet och utanförskap, hjälteskap och uppror, skam och skuld. En film som berör och upprör och manar till viktiga samtal om individuell och nationell historieskrivning.

Unga kvinnor (USA, SF Studios, 135 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Systrarna Jo, Meg, Amy och Beth jagar sina drömmar i skuggan av det amerikanska inbördeskriget, i en färgsprakande, snärtigt berättad och helt igenom modern filmberättelse. Filmen öppnar upp för livliga diskussioner om familjeliv, identitet genom kreativitet och varför det har betydelse vem som berättar en historia. Baserad på Louisa May Alcotts odödliga klassiker.

Pojkarna (Sverige, Folkets bio, 106 min, åk 6-9) – HandledningTrailer
Alexandra-Therese Keinings film väver samman fantasi, magisk suggestion, pubertetssmärta, systerskap, utanförskap, ”farlighetssug”, nyvaknad sexualitet och sensuell nyfikenhet. Ur gemenskapen i ett växthus bultar längtan, men också vrede och frustration över påtvingad könsnormativitet. En oförutsägbar filmisk berättelse om identitetssökande baserad på Jessica Schiefauers prisbelönta roman med samma namn.

Heartstone (Island, Folkets bio, 129 min, åk 6-9) – HandledningTrailer
En film om att växa upp i en liten fiskeby på Island, om att känna sig annorlunda och vilja höra till men samtidigt längta bort – samt om den förtryckande machokulturen.

Your Name (Japan, TriArt, 106 min, åk 7-9) – HandledningTrailer
Vad skulle hända om allt var på ett annat sätt? Your Name är en svindlande berättelse om två unga människor som byter liv med varandra – och därmed ställs inför en rad roliga, märkliga och skrämmande val.

Tornet (Norge, Folkets bio, 80 min, åk 4-9) – HandledningTrailer
Tornet är en drabbande berättelse om det kollektiva minnet och om livet i diaspora. Tornet tar med tittaren på en resa i tid och rum, samtidigt som filmen skiftar mellan olika bildformer för att skildra en omvälvande dag i den palestinska flickan Wardis liv.

Flykten från DDR (Tyskland, Studio S, 125 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Flykten från DDR baserar på en sann historia som utspelade sig vid den tysk-tyska gränsen under åren 1978-79. De två familjerna Wetzel och Strelzyk har av olika skäl bestämt sig för att fly från öst till väst och startar ett äventyrligt projekt att ta sig över gränsen i en ballong. En kamp mot tiden och Stasi, den östtyska underrättelsetjänsten, börjar. Utgången är långt ifrån säker.

Diktatorn (USA, Nonstop Entertainment, 124 min, åk 6-9) – HandledningTrailer
Diktatorn är ett av filmhistoriens absoluta måsten och tidlös som utgångspunkt för samtal om främlingsfientlighet, demokrati och krigets absurditet. Den ställer också en ständigt aktuell fråga på sin spets: får man skämta om vad som helst?

The Miseducation of Cameron Post (USA, Njutafilms, 91 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
I The Miseducation of Cameron Post får vi möta en grupp ungdomar som får höra att de är fel. På lägret God’s Promise ska de skolas om till att inte attraheras av det egna könet. För deras eget bästa, menar de vuxna. Men för vems bästa är det egentligen?

Little Wing (Finland, Fokusfilm/Filmcentrum, 100 min, åk 7 – gymnasiet) – Handledning (svenska)Handledning (finska)Trailer
Little Wing handlar om 12-åriga Varpu som bor med sin mamma. Sin pappa har hon aldrig träffat utan bara sett på bild. Varpus stora intresse är hästar och hon tillbringar det mesta av sin fritid i stallet. Hemma får hon oftast ta hand om mamma, som är rörig och oansvarig och till och med glömmer bort Varpus födelsedag. När nyfikenheten blir för stor tar Varpu till okonventionella metoder för att leta upp sin pappa.

Amatörer (Sverige, TriArt, 102 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Då kulturbudgeten tagit slut tvingas ledningen att vända sig till lokala skolungdomar som till tjänstemännens stora fasa väljer bort idylliska bilder, till förmån för egna skildringar av orten. Filmen problematiserar vissa föreställningar om klass och ursprung, men också bilder av småstäder. Den väljer att nyansera cementerade idéer om representation i svensk film. Det handlar om människors levnadsvillkor utanför storstäderna men också om makten över den officiella berättelsen om Sverige.

 

Gymnasiet

Quo vadis, Aida? (Bosnien-Hercegovina, Folkets bio, 101 min, åk 9 – gymnasiet) – Handledning kommer snart – Trailer
Bosnien, juli 1995. Aida är översättare för FN i den lilla staden Srebrenica. När den serbiska armén övertar staden söker tusentals medborgare skydd i FN-lägret, bland dem Aidas man och två söner. Alla får inte plats och situationen blir alltmer kaotisk. Från sin position som tolk åt ledningen hör och ser hon vad som är på väg att hända. Men hur långt kan hon gå för att rädda sin egen familj?

Tigrar (Sverige, TriArt, 116 min, åk 8 – gymnasiet) – Handledning  – Trailer
En film om fotboll, kärlek och att jaga den stora drömmen – med livet som insats. Berättelsen om en ung mans brinnande besatthet, fångad i en absurd fotbollsindustri där allt och alla kan köpas för pengar. Snart är det inte längre en kamp om att vinna eller förlora, utan om att överleva.

Slalom (Frankrike, Smorgasbord Picture House, 92 min, åk 9 – gymnasiet) – Handledning (extramaterial) – Trailer
15-åriga Lyz har blivit antagen på en internatskola med elitutbildning för lovande alpinåkare. Väl på plats i de franska alperna väcker hon snart tränaren Freds uppmärksamhet. Som tidigare mästare ser han i Lyz en potential som kan ta dem båda till det yttersta toppskiktet. Den fysiska och mentala pressen är stor och sökandet efter bekräftelse och trygghet röjer en mörk lavin i det isolerade vita landskapet.

Till min dotter (Storbritannien/Syrien, Studio S, 100 min, gymnasiet) – HandledningTrailer
Den flerfaldigt prisbelönade och Oscarsnominerade dokumentären Till min dotter är en personlig skildring om en dramatisk kamp för frihet. Den unga ekonomistudenten och aktivisten Waad Al-Kateab började filma livet i Syrien under den arabiska våren och när landet förvandlas till en krigszon.

And then we danced (Sverige, TriArt, 105 min, åk 8 – gymnasiet) – HandledningTrailer
And then we danced är ett skirt och pulserande coming of age-drama om att vara gay i den georgiska dansvärlden. Merab strävar mot en karriär som professionell dansare när den karismatiske Irakli gör entré i repsalen och i hans liv.

Babyteeth (Australien, TriArt, 117 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
16-åriga Milla Finlay är ensambarn och dödligt sjuk i cancer. När hon träffar 23-åriga Moses vaknar hennes vilja att under sin sista tid uppleva livet i alla dess former. Babyteeth är ett australiensiskt coming of age-drama med både komiska och tragiska inslag, som utan pekpinnar skildrar både vanlig tonårsproblematik kring kärlek och föräldrarelationer och den mer ovanliga situation som uppstår när tonårstiden också är livets slutskede.

Barnhemmet (Afghanistan, Sveriges Förenade Filmstudios, 90 min, åk 8 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Barnhemmet är ett engagerande drama som på ett lättsamt sätt lyckas berätta en omtumlande historia. Berättelsen utspelar sig i Afghanistan i slutet av 1980-talet och i fokus står 15-årige Qodrat som bor på gatorna i Kabul, älskar Bollywood-film och dagdrömmer sig in i sina favoritscener. Men han åker fast för att sälja biobiljetter på svarta marknaden och hamnar på ett barnhem. Vilket visar sig vara något positiv men den politiska situationen är instabil och Qodrat och hans vänner på barnhemmet måste försvara sitt ”hem”.

BlackKklansman (USA, UIP, 135 min, åk 7 – gymnasiet) – HandledningTrailer
I mitten på 1970-talet blir Ron Stallworth den första afroamerikanska polisen i Colorado Springs och bestämmer sig dessutom för att infiltrera Ku Klux Klans lokalavdelning. Hans judiska kollega Flip Zimmerman får i uppdrag att låtsas vara honom på mötena med klanen. Tillsammans försöker det omaka paret hitta bevis för att kunna gripa de misstänkta terroristerna.

Den tysta revolutionen (Tyskland, Folkets bio, 111 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Östberlin 1956. Tyskland är uppdelat, kriget har satt sina spår och kommunismen har ett järngrepp om Europa. Här gjorde två ungdomar slag i sak genom att förverkliga en politisk och spontan revolt. Deras ideologiska övertygelser sätts på prov när de utsätts för en grym påtryckning av en korrumperad makt. Ska de följa strömmen, rätta in sig i ledet eller stå upp för sina ideal?

Schindler’s List (USA, UIP, 195 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Under andra världskriget driver den tyske affärsmannen Oskar Schindler en fabrik i det ockuperade Polen med judiska arbetare från Krakows getto. Schindler utnyttjar sin position som affärsman för att skydda sina arbetare och lyckas rädda dem undan döden i Auschwitz.

Gagarine (Frankrike, Folkets bio, 95 min, åk 8 – gymnasiet) – HandledningTrailer
I det stora förortskomplexet Gagarine utanför Paris bor sextonårige Youri ensam sedan hans föräldrar övergett honom. När det slitna området hotas av rivning gör han allt för att rädda sitt och de andra hyresgästernas hem och gemensamma värld. Med ena foten i betongen och den andra i rymden är Gagarine en film om övertygelse, drömmar och fascinationen över det enorma universum som omger oss.

Medan vi faller (Frankrike, Smorgasbord Picture House, 98 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Medan vi faller konfronterar makt och segregation, utanförskap och innaförskap, förort och innerstad, demokrati och representation – och hur all media, likt filmen själv, är instrument för maktutövning.

Sami, Joe och jag (Schweiz, Swedish Film, 94 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Sami, Joe och Leyla är tre levnadsglada tonåringar som ser fram emot sommaren och livet efter skolan. De blickar framåt men deras förutsättningar skiljer sig åt. Sami är hårt hållen hemma, Joe bor med sin ensamstående mamma och småsyskon, Leyla har sin snälla pappa. Med sig har de fått visdomsorden: “Ha alltid fler drömmar i själen än vad verkligheten kan förgöra”.

Giant Little Ones (Kanada, Swedish Film, 93 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Barndomsvännerna Franky och Ballas liv består av tjejer, sport, skola. Men när Franky har fest på 17-årsdagen inträffar en erotisk situation med bäste vännen, vilket förändrar hans liv – från en populär kille till ett potentiellt mobboffer. Ryktet om hans homosexualitet får extra näring av att hans pappa lämnat familjen för en man. När omvärlden krymper måste Franky och hans vänner bestämma sig för vilka de är och vill vara.

David Copperfields äventyr och iakttagelser (Storbritannien, Scanbox, 119 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
David Copperfields äventyr och iakttagelser visar hur kreativa filmskapare kan locka fram nya nyanser ur klassiska verk och hur mångfald kan ge en ny twist åt en välkänd berättelse.

Jojo Rabbit (USA, Disney, 108 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
Johannes, eller Jojo som han kallas, bor ensam med sin mamma. Hans pappa är försvunnen i kriget sedan ett par år. Jojo deltar aktivt och entusiastiskt i Hitler Jugends barnsoldatutbildning, men hans lojalitet ställs på sin spets när det visar sig att hans mamma gömmer en judisk flicka på vinden.

A Colony (Kanada, Fokusfilm/Filmcentrum, 102 min, åk 9 – gymnasiet) – HandledningTrailer
A Colony är en lågmäld och finstämd film om Mylias resa från barn till tonåring, från landsbygd till stad och från sig själv till världen utanför. I levande och skiftande miljöer – från skolans korridorer till den stora, tysta skogen – målar den kanadensiske regissören Geneviève Dulude-De Celles tonårsflickans vägar och världar och låter oss följa Mylia mot insikter och utsikter och slutligen förändring.

Kontaktuppgifter

Verksamhetsutvecklare film:

Martin Eriksson – martin.a.eriksson@regiongavleborg.se