Med det här materialet hoppas vi kunna inspirera till att studera Världsarvet Hälsingegårdar, de övriga svenska världsarven, världsarv i världen och världsarvskonventionens historia och syfte. Materialet är utformat för att kunna användas självständigt och i grupp, som enskilda övningar eller i längre projekt. Det riktar sig främst till elever i grundskolan men kan även användas av förskola eller gymnasium.
Materialet syftar bland annat till att:
- Eleverna ska känna till Världsarvet Hälsingegårdar och ha kunskaper om levnadsförhållanden och samhällsförändringar under 1800-talet i Sverige.
- Ge eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att föra underbyggda resonemang om orsaker till, och konsekvenser av, samhällsförändringarna under 1800-talet.
- Ge eleverna möjlighet att uppleva delaktighet och se möjligheter att påverka samhället för en framtida hållbar utveckling.
Utställningar för klassrummet:
Lågstadiet:
Hitta musen Sven. På Världsarvsgården Bortom Åa bor husmusen Sven. Kan ni hitta var han gömmer sig?
Högstadiet:
De svenska världsarven. Sveriges 15 världsarv med Unescos motiveringar.
Buss till Hälsingegård:
Att besöka en Hälsingegård på plats ger eleverna en alldeles speciell möjlighet att uppleva ett levande och världsunikt kulturarv på nära håll. Medel finns att söka för studiebesök till en Hälsingegård: Världsarvet Hälsingegårdar | Länsstyrelsen Gävleborg (lansstyrelsen.se)
Glöm inte att det finns stöd för resor till fyra av länets världsarvsgårdar och besökscenter. Läs mer här!
Världsarvsgården Erik-Anders i Söderhamns kommun, besökscentret Ol-Anders i Ovanåkers kommun, världsarvsgården Bortom Åa i Ljusdals kommun och världsarvsgården Gästgivars i Bollnäs kommun är alla platser ni kan åka till och använda Kultimeras transportsubvention.
Kontaktuppgifter
Elisabet Olinder
Världsarvspedagog
Länsmuseet Gävleborg.
Kontakta mig vid frågor och för vägledning!