Läs en teater – Hudiksvall

Tipsa någon om utbudet

Vad och varför

Vi vill göra barns läsande (högläsande) till en helhetsupplevelse där det skrivna ordet gestaltas, dramatiseras och tolkas. Vi vill främja läslusten och förstärka läsupplevelsen och vi vill även förstärka teaterupplevelsen genom boken och genom att samtala om föreställningen.
Hudiksvalls 3-åringar kommer att få boken högläst och få se föreställningen. Hälften av barnen kommer att få boken läst först och den andra hälften kommer att få se föreställningen först. Vi vill göra en mindre studie för att se om upplevelsen blir annorlunda med förförståelsen för boken respektive föreställningen beroende på vilken del som sker först.
Efter genomförd föreställning respektive högläsning kommer förskolepedagogerna att göra en ledd föreställningsanalys för att därigenom få verktyg till att prata om scenkonst med sina barn.
Hudiksvalls kommun, Litteraturhuset Trampolin och Riksteatern Gävleborg samverkar kring projektet tillsammans med förskolepedagoger och bibliotek i Hudiksvall.
Boken som kommer att läsas är Nasse hittar en stol av Sven Nordqvist och föreställningen som bygger på boken heter Nasse - musikalen av Dockteatern Tittut.
Teatergruppen har sitt säte i Stockholm och turnerar i hela landet.
Projektet började planeras våren 2016 och genomförs hösten 2016.

Bakgrund och förberedelser

Projekten ”Läs en film” och ”Dansa, lyssna, läsa – Knacka på” som kombinerat
bokläsning med konstarter som film, dans och musik, har varit förebilder för projektet. Den studie som Fredrik Lindstrand gjorde kring Snuttefilmsprojektet och som bl.a. redovisades i en rapport (se bilagan) har också funnits med i våra förberedelser och vårt tidigare arbete med Läs en teater i Hofors kommun.

Till grund för föreställningsanalysen används Anna Bergs Prata scenkonst - en enkel metod för klassrummet

Bilder

Målgrupp

Upp till 5 år

Kommun

Hudiksvall

Kategori

Litteratur, Teater/drama

Utfört på

Förskole-/skoltid

Startmånad

April 2020

Slutmånad

December 2020

Dokument