Vad och varför
Med "Annorlunda superhjältar" ville vi skapa en berättaraktivitet som kan utföras på väldigt kort tid - totalt 20 minuter inklusive introduktion och avslut. Målet var att alla barn i gruppen som besökte oss skulle skapa en berättelse. För att det skulle vara genomförbart krävdes mycket förberedelsearbete. Vi tog fram bakgrunder, figurer och föremål som vi klippte ut och laminerade in. För att barnen inte skulle bli alltför styrda valde vi många olika typer av bakgrunder och figurer.
Så här blev det
När barnen kom till oss berättade vi kort om Litteraturhuset Trampolin och att vi arbetar här med att skapa berättelser. Vi berättade att vi idag kommer att arbeta med berättelser om superhjältar och frågade om barnen känner till några sådana. "Som ni vet" fortsatte vi, "har superhjältar magiska krafter, de är goda och räddar världen, människor eller djur med hjälp av sina särskilda styrkor". Därefter introducerade vi dagens tema - Annorlunda superhjältar. För att barnen skulle förstå vad en sådan kan vara och göra hade vi tagit fram två exempel. Barnen fick ge förslag på vad våra hjältar (en polis med en jätteklubba och en gammal cool gumman med solglasögon, jättestickor och ett garnnystan) kunde heta och hur de kunde rädda världen. Därefter var det dags för dem att skapa sina egna superhjältar.
De fick gå fram till borden där vi lagt upp de laminerade bilderna och välja varsin figur, ett eller flera föremål samt en bakgrund. Sedan fick de lägga ihop alla delarna till en bild. Därefter var det dags att fundera över vad deras super-hjälte skulle heta och vad den hade för speciella krafter och hur den med krafterna och sina föremål kunde rädda världen. De som ville kunde skriva ner det de kommit fram till på ett papper. När de var klara fotograferade vi som ledde workshopen deras bild med en iPad i programmet Book Creator. I textrutan skrev vi in det som barnet berättade om sin superhjälte. När alla var klara och samlades för att gå vidare fick de veta att de kunde få se sina och andra barns hjältar i en e-bok på vår hemsida senare samma dag. På det sättet kunde barnen visa sina superhjältar för kompisar, syskon, föräldrar och andra vuxna.
Vi är väldigt nöjda med genomförande och resultat. Det var inga problem att få igång grupperna, men heller inget problem att hinna avsluta i tid. Vi ledare fick jobba väldigt snabbt för att hinna fotografera alla bilder och skriva in alla berättelser men upplevde ändå att barnen var nöjda. De fick alltid titta på sin bild i iPaden när den var klar och godkänna slutresultatet. Något barn hade lite svårt att komma igång, men till slut hade ALLA barn (totalt ca 350 barn under fem dagar) gjort en berättelse om en superhjälte.
Flera barn kunde inte så bra svenska, men det gick ändå bra för dem att förstå och genomföra uppgiften.
Det här lärde vi oss och vad händer framöver
Det var inte vårt val att göra en så kort workshop (vi var en del av ett större arrangemang för åk 2 och 3 i kommunen) men det var ändå intressant att se att det fungerade. Vi provade aktiviteten redan 2015 och tyckte då att den fungerade så bra att vi inte gjorde några större förändringar 2016. Aktiviteten känns utvecklingsbar, barnen hade mycket mer att berätta om sina superhjältar och temat går också att göra mycket mer av.